Kabelarbete
Vi har monterat kabelskydd på kraftkabel för att förhindra skav och nötning. I vissa fall har vi sett slitage på kabeln ända ner till 25 m djup. Bilden är tagen med ROV vid en efterkontroll, men arbetet sker med dykare.
Fatman dockad
Fatman torrsattes under hösten-19 för blästring och bottenmålning. Nu är hon redo för nya uppdrag.
ROV inspektion på Åland
Undersökt en gruva på Åland men ROV. Sikten i vattnet var bra men det fanns många hinder på vägen ned till 253 meters djup.
Bärgninga av 4 tons ankare med ROV
Bärgat ankare med kätting som ett fartyg tappat när man fick problem med ankarwinchen. Ankaret på 4 ton inkl 270 m kätting landade på 70 m djup. Vi sökte exakt plats med sidescansonar och kopplades med ROV, allt lyftes sedan upp på Fatman, totalt 22 ton. Ankare och kätting levererades till nöjd ägare.
Bärgningsarbete i Vänern
Slussade upp till Vänern med Fatman för ett bärgningsarbete på ett grundstött fartyg.
Kranlyft för SSRS
Varit behjälplig med kranlyft vid byggnationen av SSRS nya sjöräddningsstation på Rörö.
Nya bojar i Rörö hamn
Vraket Hoheneichen sanerat.
På uppdrag av Hav och Vattenmyndigheten har vraket Hoheneichen sanerats/kontrollerats. Fartyget förliste utanför Ystad 8 jan 1959. Vraket ligger på ca 30 m djup.
Se mer info på HaVs hemsida https://www.havochvatten.se/hav/fiske–fritid/miljopaverkan/vrak/sandon-och-hoheneichen.html
Vraket Sandön sanerat.
På uppdrag av Hav och Vattenmyndigheten är nu vraket Sandön som förliste utanför Ystad 4 jan 1975 nu sanerat/kontrollerat.
Länk till Hav och Vatten för mer info. https://www.havochvatten.se/hav/fiske–fritid/miljopaverkan/vrak/sandon-och-hoheneichen.html
Bärgning av dumpers
Vi bistår med dykare vid arbetet med att bärga en dumpers från 12 m djup. Först tömdes dieseltank och hydraultank på olja. Detta gjordes under vattnet när dumpern fortfarande stod på botten. Hål borrades i tankarna och oljan pumpades ut. Detta för att förhindra utsläpp under bärgningen.
Snörpvad bärgad
Delar av snörpvaden från vraket Thetis har bärgats från 30 m djup och lämnats till återvinning.
Tunga lyft i norra Vänern
Renoverat förtöjningsplats för kemlastfartyg. Stora betongvikter har lyfts upp för att byta kättingar.
ROV inspektion
Kontrollerat 4 km nyförlagd kabel med ROV. För att kabeln skall få lång livslängd kontrolleras kabeln i sin helhet och sedan åtgärdas de hittade anmärkningarna med dykare. Alla anmärkningar positioneras med ROVen för att det skall bli lätt för dykarna att hitta tillbaka och åtgärda bristerna. Precis vid denna anmärkning monterades kabelskydd över kabeln för att undvika skav. Det är inte ovanligt att vågorna kan göra att kabeln rör på sig även på djup ned till 25 m djup.
Vraket Thetis tömt!
Vraket Thetis är nu tömd på olja och andra farliga ämnen. Arbetet att bärga den 500 m långa snörpvaden har påbörjat.
Vraket Thetis
Vi har nu påbörjat arbetet med att tömma vraket Thetis på olja. Vraket ligger på botten på 30 m djup. Vi använder i huvudsak vår ROV för arbetet.
ROV besiktning av 7 km avloppsledning
En 7 km lång avloppsledning har besiktigats med vår nya ROV.
Trasig vattenledning
En skada på en huvudvattenledning lokaliserades och filmades. Ledningen fick tas upp för reparation.
Volvo ocean race
Kabelläggning
Sjömätning i en sjö nära Göteborg och sedan kabelläggning. Marine Works leder arbetet.
Provtagning
Inhyrda av IVL, Svenska miljöinstitutet för provtagnig i Göteborgs hamninlopp.
Trevlig hemfärd
På väg hem från ett inspektions jobb på Tjörn.
Filminspelning
Trailade upp vår RIB till Stockholm för att delta vid en svensk filminspelning. Filmade ett sjöflygplan under start samt några andra bilder. Vi hade monterat gyro riggen. Allt fungerade fint.
Kabelarbete
Tillbaka på Åland för avslutande kabelarbete.